Κλινική Εποπτεία

2149289209.jpg

Σύμφωνα με τον BACP (2018), η κλινική εποπτεία εκτιμάται ως ουσιαστική μορφή επαγγελματικής καθοδήγησης και ευθύνης και θεωρείται επαγγελματική υποχρέωση.

Είναι μια επίσημη, συνεργατική διαδικασία, όπου δημιουργείται μια εποπτική σχέση μεταξύ 2 (ή παραπάνω) θεραπευτών και του επόπτη με κοινούς στόχους σχετικά με το πώς να συνεργαστούν εποικοδομητικά για να παρέχουν μια ασφαλή, ηθική και ικανή υπηρεσία στους πελάτες. Ένας επόπτης θεωρείται ότι εμπίπτει στον «κύκλο εμπιστευτικότητας». Επίσης, η κλινική εποπτεία περιλαμβάνει τακτικές συναντήσεις μεταξύ ενός επόπτη και ενός εποπτευόμενου για τη διερεύνηση και την αξιολόγηση των περιπτώσεων, της επαγγελματικής ανάπτυξης και της αυτογνωσίας του εποπτευόμενου. Αυτή η διαδικασία προωθεί τη βαθύτερη κατανόηση της θεραπευτικής σχέσης, βοηθά στη διαχείριση πολύπλοκων θεμάτων του πελάτη και διασφαλίζει την τήρηση των δεοντολογικών κατευθυντήριων γραμμών.

Επίσης, έχει ζωτικό ρόλο στην ποιότητα της θεραπευτικής πρακτικής και αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της επαγγελματικής εξέλιξης. Οι κλινικοί επόπτες υποστηρίζουν και διευκολύνουν τη στοχαστική πρακτική, την ανάπτυξη δεξιοτήτων, την λήψη ηθικών αποφάσεων και ενισχύουν την ποιότητα υποστήριξης των πελατών.

Η κλινική εποπτεία προσφέρει πολυάριθμα οφέλη τόσο στους εποπτευόμενους όσο και στους πελάτες τους, συμβάλλοντας στη συνολική αποτελεσματικότητα της πρακτικής συμβουλευτικής και ψυχοθεραπείας. Για παράδειγμα:

  • Βελτιωμένες κλινικές δεξιότητες και ικανότητα: Μέσω της κλινικής εποπτείας, οι εποπτευόμενοι λαμβάνουν καθοδήγηση, ανατροφοδότηση και υποστήριξη από έμπειρους (και κατά προτίμηση εκπαιδευμένους) επόπτες, με αποτέλεσμα βελτιωμένες κλινικές δεξιότητες και αυξημένη ικανότητα. Ο BACP (2018) υπογραμμίζει πώς η εποπτεία διευκολύνει την ενσωμάτωση της θεωρίας, των παρεμβάσεων που βασίζονται σε στοιχεία και των αποτελεσματικών θεραπευτικών τεχνικών στην πράξη, οδηγώντας τελικά σε βελτιωμένα αποτελέσματα των πελατών.
  • Αυξημένη Αυτογνωσία και αναστοχαστική πρακτική: Η κλινική εποπτεία παρέχει έναν ειδικό χώρο για τους εποπτευόμενους να προβληματιστούν σχετικά με τις σκέψεις, τα συναισθήματα, τις προκαταλήψεις και τις αντιδράσεις τους εντός της θεραπευτικής σχέσης. Αυτή η διαδικασία ενισχύει την αυτογνωσία και ενθαρρύνει τη στοχαστική πρακτική, επιτρέποντας στους εποπτευόμενους να αναγνωρίσουν και να αντιμετωπίσουν τα δικά τους δυνατά σημεία, περιορισμούς και τυφλά σημεία. Ο BACP (2018) τονίζει τη σημασία του αναστοχασμού για την προώθηση της προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης, ωφελώντας τελικά τόσο τον εποπτευόμενο όσο και τον πελάτη.
  • Ηθική λήψη αποφάσεων και επαγγελματική ανάπτυξη: Η κλινική εποπτεία χρησιμεύει ως πλατφόρμα για τη συζήτηση ηθικών διλημμάτων, τη διατήρηση της επαγγελματικής ακεραιότητας και την προώθηση της υπεύθυνης πρακτικής. Η καθοδήγηση και η υποστήριξη που παρέχονται από τους επόπτες βοηθούν τους εποπτευόμενους στην πλοήγηση στις ηθικές πολυπλοκότητες, διασφαλίζοντας τη συμμόρφωση με τις δεοντολογικές κατευθυντήριες γραμμές και προάγοντας τη λήψη ηθικών αποφάσεων. Ο BACP (2018) δίνει έμφαση στο ρόλο της εποπτείας στη δημιουργία μιας κουλτούρας ηθικής πρακτικής και επαγγελματικής εξέλιξης. 

Μοντέλα εποπτείας

Υπάρχουν πολλά μοντέλα εποπτείας που καθοδηγούν τη διαδικασία εποπτείας, με κάθε μοντέλο να προσφέρει ένα μοναδικό πλαίσιο για αποτελεσματική εποπτεία. Μερικά από αυτά είναι το Integrative Developmental Model (IDM) των Stoltenberg et al. (2010) όπου είναι ένα προσαρμόσιμο μοντέλο για την εποπτεία θεραπευτών σε όλα τα επίπεδα εμπειρίας σε κλάδους και θεραπευτικούς προσανατολισμούς. Επίσης, το Discrimination Model of Supervision (DM) των Bernard & Goodyear (2014) αναπτύχθηκε για να βοηθήσει τους εκπαιδευόμενους επόπτες να διακρίνουν ή να κρίνουν τις ανάγκες των εποπτευόμενων τους και να επιλέξουν πώς να αλληλεπιδράσουν μαζί τους για να ικανοποιήσουν αυτές τις ανάγκες. Σε αυτό το μοντέλο, ένας συμβουλευτικός επόπτης αξιολογεί το αναπτυξιακό στάδιο του εποπτευόμενου και πρέπει να επιλέξει τις κατάλληλες εστίες και ρόλο για να αντιμετωπίσει αυτήν την ανάγκη ή στάδιο.

Επίσης,  το Κυκλικό μοντέλο των Page και Wosket (2014) απεικονίζει τη διαδικασία της εποπτείας και βασίζεται σε ανθρωπιστικές, ψυχοδυναμικές και γνωστικές-συμπεριφοριστικές αρχές και περιλαμβάνει πέντε στάδια:

  1. Συμβόλαιο (Contract), όπου δίνει δομή, σκοπό και κατεύθυνση στην εποπτεία.
  2. Εστίαση (Focus), όπου διασφαλίζει ότι οι εποπτευόμενοι μπορούν να αξιοποιήσουν με τον καλύτερο τρόπο τον χρόνο τους συμφωνώντας για το τι πρέπει να συζητείται σε κάθε συνεδρία.
  3. Εποπτικός χώρος (Space), όπου δίνεται ο χώρος για την διερεύνηση των διαφόρων ζητημάτων εστίασης
  4. Γέφυρα (Bridge), όπου προωθεί τον αντίκτυπο της εποπτείας στην επαγγελματική πρακτική και τίθενται στόχοι.
  5. Αναθεώρηση (Review), όπου λαμβάνουν χώρα αμοιβαίοι προβληματισμοί σχετικά με τη διαδικασία και τη σχέση εποπτείας.

Ο Λεωνίδας Παναγιώτου έχει εκπαιδευτεί στο Κυκλικό μοντέλο κλινικής εποπτείας και η εποπτεία που προσφέρει ενημερώνεται και από το συγκεκριμένο μοντέλο. Επίσης, από τον Κώδικα Ηθικής και Δεοντολογίας του BACP αλλά και από το GPiA010 το οποίο αφορά την σύσταση καλής πρακτικής στην εποπτεία αλλά και την παρακολούθηση της εποπτικής σχέσης από τη σκοπιά του επόπτη.

Διαδικασία

Εάν επιθυμείτε να ξεκινήσετε κλινική εποπτεία μπορείτε να επικοινωνήσετε το αίτημα σας μέσω της κεντρικής σελίδας ή μέσω της φόρμας επικοινωνίας εδώ. Διαφορετικά μπορείτε να επικοινωνήσετε και μέσω τηλεφώνου στο 697 5703 602 (iMessage και viber). Στη συνέχεια θα κανονιστεί μια εποπτική αξιολόγηση με σκοπό να υπάρξει μια πρώτη συζήτηση όπου θα πρέπει να καλυφθούν κάποιες βασικές πληροφορίες αλλά και για το πλαίσιο διεξαγωγής της εποπτείας.

 

Πλατφόρμα

Οι υπηρεσίες διεξάγονται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας επικοινωνίας Skype και η ασφάλεια και ιδιωτικότητα της συνεδρίας είναι υψίστης σημασίας.

Επίσης, δε χρειάζεται να δημιουργήσετε λογαριασμό Skype και δε χρειάζεται να σταλεί αίτημα φιλίας για λόγους προστασίας απορρήτου και ιδιωτικότητας του εποπτευόμενου. Θα χρειαστεί όμως να εγκαταστήσετε την εφαρμογή είτε στο κινητό έιτε στον υπολογιστή σας. Πάντα γίνεται αποστολή link πρόσβασης και η συνεδρία θα έχει μοναδικό κωδικό εποπτευόμενου. Δε θα υπάρχει το όνομα σας πουθενά. Θα χρησιμοποιείτε το συγκεκριμένο εξατομικευμένο link για την είσοδο σας στις εποτικές συνεδρίες.

Βιβλιογραφικές αναφορές

  1. BACP. (2020). Good Practice in Action: Commonly Asked Questions Resource 008: How to choose a supervisor [online]. BACP. [Viewed 4/5/22].
  2. Carroll, M. (1994). The Generic Tasks of Supervision: An Analysis of Supervisee Expectations, Supervisor Interviews and Supervisory Audio-Taped Sessions. PhD thesis, University of Surrey. [Viewed 4/5/22].
  3. Bernard, J. M., & Goodyear, R. K. (2014). Fundamentals of clinical supervision (5th ed.). Pearson.
  4. Page, S. and Wosket, V. (2014) Supervising the Counsellor and Psychotherapist 3rd edn., London: Routledge
  5. Stoltenberg, C. D., & McNeill, B. W. (2010). IDM supervision: An integrative developmental model for supervising counselors and therapists (3rd ed.). Routledge/Taylor & Francis Group.

Πατώντας "Συμφωνώ" μας παρέχετε τη συγκατάθεσή σας για την τοποθέτηση cookies που αφορούν προτιμήσεις σας, την εύρυθμη λειτουργία της ιστοσελίδας αλλά την χρήση social media plugins όπως π.χ. το κουμπί διαμοίρασης του Facebook/Twitter. Επιλέξτε "Ρυθμίσεις" για περισσότερες πληροφορίες.

Επιλογή

Special thanks σε όλους τους καλλιτέχνες @ Pixabay Freepik και Lordicon που δημιούργησαν τις εικόνες στην ιστοσελίδα

© nondev 2024

www.sinedries.gr